05 March 2009

Perkhidmatan Pergigian Sekolah

Perkhidmatan pergigian sekolah secara incremental telah diperkenalkan pada tahun 1985. Penjagaan kesihatan pergigian yang komprehensif dan sistematik ini diberi untuk memastikan murid-murid sekolah mempunyai kesihatan mulut yang baik apabila mereka tamat zaman persekolahan.Perkhidmatan yang disediakan di sekolah adalah penjagaan pergigian asas termasuk pendidikan kesihatan pergigian, pemeriksaan, tampalan, penskaleran dan penggilapan gigi. Pemeriksaan gigi di SKSJ telahpun diadakan sepanjang minggu lepas.

Pada hari ini, murid-murid KPBP SKSJ telah dibawa ke dewan untuk mendengar ceramah oleh jururawat pergigian tentang cara-cara menjaga gigi dengan betul. Antaranya adalah seperti berikut :

  • Gosok gigi dan berkumur-kumur selepas makan

  • Gosok gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari sebelum tidur dan selepas bangun tidur.

  • Amalkan pemakanan sihat. Elakkan makanan yang manis dan masin.

  • Lawatan ke klinik pergigian hendaklah dijadikan satu rutin. Pemeriksaan setiap tiga bulan sekali atau sekurang-kurangnya sekali setahun adalah perlu, bergantung kepada tahap kesihatan mulut.

  • Perkara asas yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk mnggalakkan anak-anak menggosok gigi ialah dengan menjadikan amalan itu menyeronokkan. Di pasaran ada pelbagai jenis berus gigi untuk kanak-kanak yang didatangkan dengan pelbagai warna dan dikemaskan dengan pelbagai watak kartun. Pilih satu yang anak-anak anda gemar.Berus gigi hendaklah ditukar sekurang-kurangnya setiap 3bulan sekali.

  • Begitu juga dengan pemilihan ubat gigi. Jika boleh belikan ubat gigi khas untuk kanak-kanak kerana ubat gigi untuk dewasa kadang kala memiliki bau dan rasa yang tidak disenangi mereka.



    unit pendidikan khas pendidikan khas masalah pembelajaran kpbp pkbp ppki kanak-kanak istimewa kanak-kanak berkeperluan khas ciri-ciri kanak-kanak khas autisme sindrom down hiperaktif cerebral palsi disleksia brain gym terapi untuk kanak-kanak khas terapi kuda terapi renang terapi muzik taman teraputik refleksiologi senarai sekolah khas sk selayang jaya sksj himpunan sajak kanak-kanak