17 July 2008

Terapi

Terapi berkuda adalah salah satu terapi yang dijalankan kepada murid-murid KPBP SKSJ selain terapi renang,brain gym dan refleksiologi. Terapi renang ditetapkan pada hari Rabu minggu kedua setiap bulan, manakala terapi berkuda ini pula diadakan pada hari Rabu minggu ketiga bertempat di Paya Jaras, Sungai Buloh.
Walaupun hujan turun seawal pagi lagi, namun alhamdulillah setibanya kami di sana, hujan mulai renyai membolehkan aktiviti berkuda dijalankan. Murid dibawa berlari dalam jarak 100M & jarak larian ini akan ditambah dari masa ke masa mengikut kemampuan murid. Berbanding sesi yang lepas, peningkatan dapat dilihat dimana murid-murid lebih tenang dan mampu mengawal imbangan.
Antara kebaikan aktiviti berkuda ini adalah untuk memperbaiki keseimbangan badan. Rentak pergerakan kuda secara tidak langsung dapat mengurangkan masalah otot spastik. Apabila kuda bergerak, penunggang sentiasa dalam keadaan tidak stabil dan mudah jatuh, sekali gus memaksa otot penunggang mengecut, meregang dan berehat bagi mengekalkan kestabilan serta mengelak terjatuh.

unit pendidikan khas pendidikan khas masalah pembelajaran kpbp pkbp ppki kanak-kanak istimewa kanak-kanak berkeperluan khas ciri-ciri kanak-kanak khas autisme sindrom down hiperaktif cerebral palsi disleksia brain gym terapi untuk kanak-kanak khas terapi kuda terapi renang terapi muzik taman teraputik refleksiologi senarai sekolah khas sk selayang jaya sksj himpunan sajak kanak-kanak